Websites voor online casinospellen, poker en sportweddenschappen om in België te spelen
Zelfs als je niet dagelijks het nieuws rondom de online kansspelen in België volgt, dan is de kans groot dat je hebt meegekregen dat er recent een ingrijpende verstrenging rondom gokreclame in ons land is ingevoerd. Sinds 1 juli van dit jaar is het niet meer toegestaan voor offline en online casino’s in België om reclame te maken op televisie, de radio, in tijdschriften en kranten, op social media, in cinema’s en in publieke ruimtes, zoals bijvoorbeeld bushokjes en abri’s. Voor legale online casino’s in België als Unibet en Carousel is dat natuurlijk een fikse tegenvaller, aangezien zij voor een groot deel afhankelijk zijn van hun reclames om spelers aan te trekken, maar de autoriteiten waren ervan overtuigd dat een dergelijke drastische ingreep nodig was om de groeiende stortvloed aan gokreclame aan halt toe te roepen.
Ons land is niet het enige land in Europa waar de laatste jaren stevig gedebatteerd wordt over gokreclame en de mate waarin dit schadelijk kan zijn voor de maatschappij. In mei van vorig jaar, bijvoorbeeld, deed het Britse Department for Digital, Culture, Media and Sport een eerste voorstel voor een grondige herziening van de bestaande wetgeving rondom gokken in het Verenigd Koninkrijk, met ook aandacht voor gokreclame. Bij onze buren in Nederland is er deze zomer zelfs al een verbod ingegaan dat zeer vergelijkbaar is met het Belgische verbod op reclame door offline en online casino’s. Wij zijn dus niet de enige die overmatige gokreclame als een maatschappelijk risico zien.
Er zijn echter ook heel wat tegenstanders van de verstrengde regels, met name uit de sector zelf. Napoleon liet eerder dit jaar zelfs al weten dat ze het verbod op gokreclame in ons land wilde aanvechten via de rechtbank, om maar een voorbeeld te geven. Dat is misschien een extreem voorbeeld, maar ook in andere landen zijn er partijen die zich niet zomaar neerleggen bij de verstrengingen. In het Engelse voetbal, bijvoorbeeld, heb je Premier League-club Everton FC die zich voorlopig nog weinig aantrekt van de mogelijke verstrengingen in eigen land. Nadat de club vorig jaar al het online casino Stake.com verwelkomde als nieuwe hoofdsponsor hebben ze nu ook een deal gesloten met streamersplatform Kick, waarvan het logo op de mouw van het shirt van Everton zal komen te staan. Dit platform staat bekend als platform voor gokstreamers en werd ook opgericht door de eigenaars van Stake.com.
(Let wel: Stake.com bezit geen vergunning voor de verkoop van online kansspelen in België en geldt dus als een illegaal online casino in België)
“Everton heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met het innovatieve community-gedreven online streamingplatform KICK voor sponsoring van de mouwen van ons shirt”, schrijft Everton op de eigen clubwebsite, “KICK, opgericht in oktober 2022, vindt livestreaming opnieuw uit op basis van een 'creator-first'-model, waarbij creators een gunstige 95-5-verdeling ontvangen van de abonnementsinkomsten die door hun kanaal worden gegenereerd. Het KICK-logo zal dit weekend (zaterdag 5 augustus, 15.00 uur BST) debuteren op de hemdsmouwen van de mannenploeg van Everton's voor de vriendschappelijke wedstrijd van de club tegen Sporting CP, als onderdeel van de voorbereiding op het komende seizoen”.
Naast een plekje op de mouw van het shirt van Everton wordt Kick dankzij de deal ook de nieuwe officiële streamingpartner van de club. Dat is opvallend, want het platform is sinds haar oprichting bekend komen te staan als een streamingplatform voor gokstreamers, zeker nadat Twitch nog niet zo lang bekend maakte dat het niet langer gokstreamers toelaat. Ondertussen hebben vrijwel alle bekende gokstreamers een eigen kanaal bij Kick, waaronder populaire personages als Tyler “Trainwreck” Faraz en Felix “xQc” Lengyel. Ook de wereldberoemde Canadese rapper Drake, die overigens ook ambassadeur is van Stake.com, streamt regelmatig via Kick wanneer hij online gaat gokken.
“We zijn erg verheugd om deze innovatieve samenwerking met KICK aan te kondigen en te lanceren”, zegt Richard Kenyon, Chief Commercial and Communications Officers bij Everton, “Werken met KICK biedt ons een aantal fantastische kansen om in de loop van het komende seizoen een nieuw publiek te bereiken en te betrekken, en we hebben al een aantal spannende plannen voor matchday experiences, die deze week beginnen met onze wedstrijd tegen Sporting CP. We kijken ernaar uit om met KICK samen te werken en onze supporters nieuwe kansen te bieden, terwijl we KICK waardevolle wereldwijde bekendheid geven zodat ze hun indrukwekkende groei voortzetten”.
Online kansspelen in België moeten leuk blijven. Speel gerust en bewust. Ben je ongerust over je eigen speelgedrag of dat van een vriend(in), familielid, of collega? Neem dan gratis contact op met de Druglijn.
Copyright 2024 © LEGAAL-KANSSPEL-BELGIE.BE - Rechten voorbehouden
Impressum - Privacy - Disclaimer - Verantwoord gokken - Contact
21+ Gokken kan verslavend zijn. Stop op tijd! Meer info op www.stopoptijd.be
Gokspelen behelsen risico’s: schulden, afhankelijkheid, isolement. Bel naar 0800 35 777 (gratis nummer).
Gokspelen zijn verboden voor minderjarigen.